Zo doe jij elke dag aan mindfulness, zonder er iets voor te doen
26 augustus 2021 

Zo doe jij elke dag aan mindfulness, zonder er iets voor te doen

Mindfulness tips om mindful in het leven staan: iedereen kan het!

Mindfulness beoefen is je aandacht trainen en wel om in het hier en nu te zijn.
Wil jij meer mindful moments in je leven? Dit betekent dat je met je aandacht in het hier en nu bent. Dat heeft veel voordelen: meer ontspanning, minder stress, rust in het hoofd, energie, balans en – let’s face it – beter te leren omgaan met stress, negatieve of angstige gedachten en gevoelens, piekeren, pijn, slaapproblemen, vermoeidheid en burn-outklachten.

Met deze mindfulness tips ga jij je leven transformeren:

 
1. Just breathe

Mindful leven is bewust aanwezig zijn in dit moment, wat kan jou hierbij helpen?

Start je dag een kwartiertje eerder met een ademhalingsoefening, dit kan in bed, op een (bureau) stoel of op een yogamat. Sluit even je ogen en richt je aandacht op je adem, voel hoe je in- en uitademt, je hoeft verder niets te doen. Ben je alweer met je aandacht bij je to do lijst of bij een deadline, die je moet halen? Ga gewoon met milde aandacht weer terug naar je ademhaling. Ook al blijf je afdwalen, no worries, elke afdwaling is weer een kans om eventjes terug te keren naar je adem.

Zo begin je lekker ontspannen je dag en je zult wellicht merken dat je door de dag heen veel minder getriggerd wordt door allerlei situaties.

 2. Rock your body

Wist je dat je lichaam de tool is om wat minder in je hoofd te zijn? Door de dag heen hebben we gemiddeld zo’n 40.000 gedachten. 40.000! En veel van die gedachtes zijn vaak behoorlijk stressvol of negatief. Vaak hebben ze te maken met iets uit het verleden, waar we nog last van hebben of juist gedachtes, die te maken hebben met zorgen over de toekomst.

Het lichaam is altijd hier, in dit moment, met al zijn beperkingen, vrijheid en pijn. Dus het lijf is een fantastisch instrument om in te zetten om daadwerkelijk in het hier en nu te zijn. Ga gewoon yoga doen, ook al kan het soms best confronterend zijn, no worries, het is een kans om dat lijf daadwerkelijk te voelen en kun je dan, zonder oordeel en te reageren, observeren wat er gebeurt?

Door yoga te doen leer je op een vriendelijke, liefdevolle en milde manier om te gaan met weerstanden, die je geheid tegen gaat komen. Leer je lichaam lief te hebben, wellicht op een andere manier dan dat je gewend bent, vaak laten we ons hierin leiden hoe de ander ons ziet (knap, dik, slank, modieus etc.), maar het lichaam is echt zoveel meer.

Laat jouw lichaam the gateway zijn naar een mindful leven.

3. Just feel

Kun jij elke regendrop, zonnestraal, hagelsteen, donderwolk, schaduw of vrieskou als een kans zien om weer helemaal je lijf te voelen? Ook al voelt die harde regenbui helemaal niet fijn, of is het echt niet leuk om verrast te worden door onweer of dat je ervan baalt dat het gewoonweg de gehele week al bewolkt is. That’s life, we hebben er sowieso géén invloed op, dus voel maar, geef het alle ruimte en enjoy! Zeker weten dat je dan in het moment zelf bent.

4. Less is more 

Multitasken op je werk is echt uit! Hoeveel klussen doe jij tegelijkertijd op je werk?

Hoe vaak gebeurt het niet dat je je voorneemt een bepaalde klus te klaren, maar dat je telkens wordt onderbroken. Door collega’s, e-mails, telefoontjes en dergelijke. Pak het anders aan. Zeg dat je niet gestoord wilt worden en richt je aandacht op 1 belangrijke taak. Zet je smartphone op stil en je e-mail plus social media alerts uit. Geef de taak 100% aandacht en geniet van wat je doet. Zo werk je veel prettiger, geconcentreerder en ben je stukken productiever. Bovendien geeft het een enorm goed gevoel als je je taak klaar hebt.

Doe aan singletasken and go with the flow. Het geeft echt veel minder stress.

5. Just be

Laat het idee los dat er iets in jou gerepareerd dient te worden, dat je keihard moet werken of je best moet doen om gelukkig te zijn of om een ‘beter mens’ te worden.

Vaak gaan we in het verzet tegen ‘ongelukkige’ gevoelens zoals verdriet, pijn, angst voor afwijzing, eenzaamheid etc. We hebben het idee dat we vooral sterk moeten zijn, schouders eronder, niet zeiken, het leven is toch geweldig. Maar op het moment dat we daadwerkelijk onze emoties durven toe te staan, er echt letterlijk ruimte voor te maken, ze helemaal te gaan doorvoelen, dan voel je dat er helemaal niets gerepareerd hoeft te worden, het kan zelfs zijn dat die emoties er niet meer zijn en dat het verzet ophoudt te bestaan. Geef jezelf hierin alle ruimte: wees af en toe gewoon stil, luister naar muziek, huil, neem een bad, ga gewoonweg op een fijne plek een tijdje zitten met een kopje thee, geniet van de natuur, mediteer of doe eens een bodyscan.

 
6. Be kind, always

Hoe moeilijk is het om onszelf niet steeds te bekritiseren, we vinden vaak dat we het anders moeten doen, het beter moeten doen, harder moeten werken, aardig zijn en ga zo maar door. Ook tijdens het doen van yoga komt deze innerlijke criticus voorbij. Weet dat het, binnen het oefenen, niet gaat of iets wel of niet lukt, het gaat om de ervaring. Hoe voelt het in je lijf als je steeds weer aan het oordelen bent? Het is dan geen oefening meer om je lichaam en geest in balans te brengen, maar het is een oefening geworden in oordelen. Wees vriendelijk voor jezelf, merk de gedachtes op, die de neiging hebben om jou of een ander te veroordelen, kijk met compassie naar deze gedachtes en wellicht kun je erom glimlachen en ga je er niet in mee.

 
7. Just Listen 

Kun jij echt luisteren naar een ander? Hoe zou het zijn om met volle aandacht en in alle rust bij die ander te kunnen zijn? Dat je niet hoeft in te hummen, dat je niet jouw verhaal er tussendoor gooit of dat je maar blijft luisteren, om maar aardig gevonden te worden door die ander.

Kun jij er echt helemaal voor die persoon zijn?

Probeer het maar eens uit, voel en ervaar en kijk wat het je brengt. (Misschien wel echt contact)

 
8. Enjoy the sound of silence

Hoe vaak ben je echt stil? Vaak zijn we gewoonweg de stilte niet gewend, hebben we het idee, dat er alsmaar ‘leven’ om ons heen moet zijn. Daarom is het vaak ook niet zo heel gemakkelijk om stil te zijn. Oefen, wees nieuwsgierig, wat laat de stilte zien: vaak komt er nog meer onrust en gejaagdheid in die stilte, maar je zult merken hoe vaker je stil bent, hoe meer je die onrust in je lijf toestaat, hoe al die drukte/stress gewoon weggaat en dat er eigenlijk best veel te beleven is in die stilte. Silence isn’t empty, it’s full of answers.

 9. Mind your steps

Wandelen, natuur, weer en wind, fietsen, hiken, zwemmen, yoga en dansen. Laat je lichaam bewegen, het lichaam en je mind genieten er echt van.

Een fijne ademhalingsoefening die je kunt doen tijdens het wandelen: loop in een fijn en gemakkelijk tempo, ga dan de adem tellen op de volgende manier: 4 tellen in en 4 tellen uit. De adem is gelijk aan elkaar, dus je ademt in en uit door je neus. Als je door je neus blijft ademen, creëer je rust. Bij elke tel zet je 1 stap, dus je blijft bewegen en je telt de stappen: 4 tellen in en 4 tellen uit. Een heerlijke en ontspannende manier om in de natuur te zijn.

 10. Be Brave
 
Het is echt al fantastisch als je elke dag, in ons hectische bestaan, een paar mindful momenten/minuten/seconden met je aandacht bij je lichaam, adem of waar dan ook kunt zijn. En soms is daar echt moed voor nodig, vaak willen we niet zijn, waar we eigenlijk het meeste behoefte aan hebben.
Maar als ik mezelf ben, dan kan datgene wat bij me hoort mij vinden.

Lees hier meer over de voordelen van mindfulness?

~Ervaar met volle aandacht, wees vooral heel nieuwsgierig en ontdek telkens weer opnieuw~   Minette

Over de schrijver
Hi! Ik ben Minette Jacobs. Eigenaresse van twee prachtige yoga- en mindfulness studio's. Als mindfulness trainer MBSR ben ik opgeleid in de hoogste categorie 1 en lid van de beroepsvereniging VMBN. Waarom? Omdat het mijn passie en missie is, om zoveel mogelijk mensen veerkrachtig, energiek en ontspannen in het leven te laten staan.
Reactie plaatsen