Mindfulness: voordelen en wat is het?
28 september 2021 

Mindfulness: voordelen en wat is het?

Mindfulness voordelen zijn er in overvloed: Mindfulness betekent dat je datgene wat je aan het doen bent, daadwerkelijk met aandacht doet. Juist in deze tijd, waarin alles vluchtig aan ons voorbij vliegt, zorgt dit voor meer rust. Met andere woorden: het grote voordeel van mindfulness is dat het stress vermindert. Maar er zijn nog veel meer mindfulness voordelen.

Met mindfulness ervaar je:

  • meer focus
  • mentale fitheid
  • broodnodige ontspanning
  • minder stress
  • meer vrijheid
  • rust in je hoofd
  • controle over gedachtes
  • dat jij je minder laat leiden door vastgeroeste overtuigingen
  • dat je beter slaapt
  • dat je makkelijker de juiste beslissingen neemt
  • meer helderheid
  • actie ondernemen vanuit bewuste keuzes
  • dat je echt kunt afschakelen
  • even pauze van alles wat je doet
  • dat je aan je gezondheid werkt
  • meer veerkracht
  • dat je meer geniet van het moment
  • minder zorgen over de toekomst
  • dat je uitdagingen beter aankunt
  • dat je stappen durft te zetten waar je al je hele leven naar verlangt
  • acceptatie ten aanzien van zaken waar je toch niets aan kunt doen

Mindfulness is volledig met je aandacht in het moment zijn. In het nu zijn betekent dat je niet bezig bent met zaken uit het verleden of zorgen over de toekomst. Het is een open, ontvankelijke en milde aandacht voor alles wat zich in het nu aandient.

Mindfulness leert je om je gedachten te laten voor wat ze zijn en je zodoende niet meer  te laten beïnvloeden door deze gedachten. Je kunt dan genieten van het leven en datgene wat je op dat moment aan het doen bent.  Deze mindfulness voordelen zijn meer dan welkom:  

We hebben namelijk maar liefst 40.000 gedachtes per dag. De meeste daarvan zijn negatief. Ze gaan over zaken waar we eigenlijk geen controle (meer) over hebben of het zijn zorgen over wat je allemaal nog moet regelen en doen.

Met zorgen maken krijg je echter niet gedaan wat je moet doen. En vaak zijn we al zo moe van het denken dat er geen energie meer over is om onze taken alsnog te vervullen.

Met mindfulness leer je dit structureel anders aan te pakken.
Hoe ben of word je mindful, wat zijn activiteiten die hieraan bijdragen? Lees hier hoe je meer mindfulness momenten inbouwt, zonder dat het je extra tijd en moeite kost.

Over de schrijver
Hi! Ik ben Minette Jacobs. Eigenaresse van twee prachtige yoga- en mindfulness studio's. Als mindfulness trainer MBSR ben ik opgeleid in de hoogste categorie 1 en lid van de beroepsvereniging VMBN. Waarom? Omdat het mijn passie en missie is, om zoveel mogelijk mensen veerkrachtig, energiek en ontspannen in het leven te laten staan.
Reactie plaatsen